Sätta i halsen

Om någon sätter i halsen får personen svårt att andas. Det kan vara väldigt farligt.
Publicerades

Så här hjälper du någon som satt i halsen

Be personen hosta.
Då kan hen hosta upp 
saken som sitter i halsen.

Kan personen inte hosta
måste du hjälpa till.
Slå personen på ryggen
med din öppna hand.
Håll din andra hand
mot personens bröstkorg.

Om det inte hjälper
kan du stå kvar bakom
personen. Knyt din hand
och tryck hårt mot personens
mage.

Ibland behöver du slå och trycka
flera gånger. Det kan ta tid för
saken i halsen att komma upp.

Kommer saken inte upp
och personen får svårare
att andas måste du ringa
112.

Informationen kommer från 1177.se och HLR-rådet.